søndag 27. november 2022

Stine Pilgaard: Meter i sekundet

Hovedpersonen er en ung kvinne som flytter med sin kjæreste til en småby på Vest-Jylland der han har fått jobb som lærer på en folkehøyskole. Hun tar seg av deres lille sønn som også går i en slags familiebarnehage. Hun skaffer seg også en liten jobb i lokalavisen der hun betjener en slags Klara Klok-spalte. Innimellom tar hun kjøretimer og det burde ikke være så vanskelig i en så liten småby, men hun har svært dårlige evner som sjåfør. 

Boka består av småpussige betraktninger om livet på og omkring en landsens skole, om mer eller  mindre katastrofale kjøretimer, små pussigheter fra babyen og en mengde innlegg til avisspalten som  hun har nokså originale svar på. Og ikke nok med det, det dukker også opp sangtekster til kjente (for dansker) melodier. 

Det kan virke som om kjæresten er noe eldre enn henne, og han har kanskje et større barn fra før, det kommer ikke helt klart frem. I det hele tatt synes jeg forholdet til kjæresten er litt uklart. Det er det kanskje også for hovedpersonen og hun kan av og til virke litt bortkommen der ute på landet. Hun finner litt hjelp og støtte hos dagmammaen, hos hotelleieren og venninnen Krisser og hos Sebastian som også er "lærervedheng", dvs. hans samboer er keramikklærer på folkehøyskolen. Også er det den danske TV-programlederen Anders Agger som pussig nok dukker opp på de merkeligste steder. Hun er veldig nysgjerrig på ham, på en nesten stalker-aktig måte men til slutt får de litt kontakt og han gir henne noen sikkert velmente råd.

Jeg synes den litt småpludrende stilen gjorde seg bedre i den forrige boken jeg leste av Stine Pilgaard, "Leilighetssanger", jeg hadde glede av boken da jeg leste den, men jeg ventet på en måte på at det skulle skje noe, at noe skulle dukke opp, en eller annen hendelse som aldri kom. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar