søndag 2. juli 2017

Slavenka Draculic: Katt i Warszawa



"Katt i Warszawas och andre berättelser om livet under kommunismen" er en liten samling betraktninger om livet i landene bak jernteppet lagt i munnen på dyr - her finnes bl.a. Titos papegøye, katten selvfølgelig, en dansende bjørn og en helt uforglemmelig ravn fra Enver Hoxhas Albania.

Slavenka Draculic er en kroatisk journalist og forfatter som etter Balkankrigen har bodd dels i Sverige og dels i Østerrike. Jeg oppdaget henne da jeg fant boken  "As if I am not there"  på en Kroatiaferie i en liten bokhandel i byen Pula. Den boken var en hjerteskjærende fortelling om et kvinnelige offer for krigen, en bok som gjorde et voldsomt inntrykk på meg selv om den var skrevet i en nokså stillferdig stil. Jeg har senere  lest et par andre bøker av henne hun skriver godt med et følbart engasjement og mye kunnskap.

Jeg vil ikke si at denne boken er et stort mesterverk eller en dyptgående analyse av utviklingen i Øst-Europa før murens fall, men den gir et interessant innblikk både i dagliglivet bak jernteppet og i politiske forhold i endel av de forskjellige landene. Alle landene bak jernteppet er representert med hver sin novelle med unntak av Sovjetunionen selv.  Fortellingene flyter godt i et sikkert språk og det er mye morsomt - mer humrende morsomt enn hylende morsomt. Hun maler med bred pensel både når hun skriver om den kalde krigen og også når hun beskriver Øst-Europa etter kommunismens fall. Jeg tror ikke den er kommet ut på norsk men det går greit å lese den på svensk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar