søndag 10. februar 2019

Kamila Shamsie: A god in every stone



Denne pakistanske forfatteren var på Lillehammerfestivalen i 2017 og hun gjorde et godt inntrykk på meg. Jeg husker ikke hvor denne boken dukket opp, men jeg har hatt den en stund og nå var det på tide.

Dette er en god, "gammeldags" roman som forteller en historie om hovedpersonene fra A til Å, gjerne over en lengre periode og gjerne med et tema som historien vokser rundt. Her er det to-tre personers historier som blir flettet sammen etterhvert.

Hovedpersonen er den unge engelske Vivian Rose Spencer. Vi møter henne svært ung sommeren 1914 under en arkeologisk utgraving i Tyrkia. Vivian er lidenskapelig opptatt av arkeologi, og det er også hennes faglige veileder Tahsin Bey, en arkeolog med både armensk og tyrkisk bakgrunn og en venn av hennes far. De to arbeider tett sammen og det oppstår et kjærlighetsforhold som blir avbrutt av krigsforløpet. Vivian drar tilbake til England, Tahsin Bey blir i Tyrkia. Et av temaene som de aldri blir trette av å snakke om er sjøfareren Scylax som ble sendt ut av perserkongen Darius og bl.a. reiste oppover noen av Indias store elver. Scylax var kjent for å ha bære en "circlet", et slags hodebånd på hodet som aldri har blitt funnet.

Ved juletider får Vivian et kort fra Tahsin der han skriver om utgravinger i Peshawar i India (nå Pakistan) der Scylax skal ha startet en reise nedover elvene. Vivian drømmer om å reise dit, men krigen raser og som så mange andre kvinner verver hun seg til seks måneders tjeneste på sykehus. Men hun vantrives forferdelig med sykehusarbeidet og når de seks månedene er gått reiser hun til Peshawar, til utgravingene der.

Quayyum er en ung indisk soldat som blir skadet under krigen og mister et øye. Derfor blir han sendt tilbake til hjembyen Peshawar, til lillebroren Najeeb og resten av familien. Tilfeldigvis havner han i samme togkupe som Vivian men det oppstår ingen varig kontakt.

Vivian deltar ivrig i utgravingene. Hun blir samtidig kjent med gutten Najeeb, og det viser seg at han er svært lærevillig og har en enorm interesse for historie. Så Vivian deler sine kunnskaper med ham så godt hun kan, inntil hans familie oppdager forbindelsen som de synes er upassende og de nekter ham å ha noe med Vivian å gjøre.

15 år senere, i 1930 får Vivian et brev fra den nå voksne Najeeb. Han er blitt voksen nå og er arkeolog og arbeider ved utgravingene utenfor Peshawar. Men det ser ut som om utgravingene må stoppe pga pengemangel. Najeeb ber Vivian om å undersøke mulighetene for privat finansiering. Det skal ikke veldig mye overtalelse til for at Vivian etterkommer ønsket, og hun reiser selv til Peshawar for å følge opp utgravingene.

I Peshawar er det tendenser til opprør og britiske soldater forbereder seg på å slå opprøret tilbake. Vivian ankommer midt i den tilspissede situasjonen. Najeed og broren Quayyum befinner seg også midt i de sydende menneskemengdene. Så går politiet til angrep midt i den travle gamle bykjernen. Britene hevdet senere at det var 20 døde, nasjonalistene oppga 400.

Boken ender rett etter avslutningen på massakren uten at jeg skal røpe her hvordan det går med hovedpersonene.

Det er en gripende roman som også er nær knyttet til kjærlighet til menneskenes historie og nødvendigheten av å utforske alle funn etter tidligere kulturer, noe tittelen også gjenspeiler.Jeg kjenner jo selv ikke noe til historien rundt kong Darius og Scylax, (kanskje den er oppdiktet) men jeg blir jo nysgjerrig.

Det er litt spesielt at en pakistansk forfatter lar en ung britisk kvinne bære så mye av historien men jeg synes hun gjør det på en god måte. Likevel synes jeg ikke personskildringene blir særlig dyptpløyende. Det er kanskje Qayyam som vi kommer tettest innpå. Jeg klarer heller ikke helt å kjøpe at Vivian får lov av familien til å reise til Peshawar midt under første verdenskrig, avhengig av familiens økonomiske støtte som hun var. Men jeg har svelget større kameler enn dette før.

I den siste delen av boka som handler om 1930 dukker det opp flere sidehistorier om folk som vi møter under opprøret, disse er stort sett godt fortalt og jeg synes de løfter boken.

Jeg syntes for øvrig at coveret på mitt eksemplar har noen svært uheldige undertoner som på ingen måte gjenspeiler innholdet i boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar