mandag 11. februar 2019

Tove Jansson: Sommerboken


Sommerboken

Dette er boken du skal lese noen kapitler i når det er lenge til sommeren, eller når det er sommer og du har lyst til å ta vare på følelsen eller når det er vår og sommeren er rett rundt hjørnet. Jeg har hatt den liggende på nattbordet og tatt små biter av den gjennom nesten ett år.

Sophia og farmoren tilbringer sommeren på en øy i den vakre finske skjærgården. Noen ganger er pappaen der også, men det virker som han jobber i byen og bare reiser ut noen helger. Sophias aler er ubestemt, men jeg kan tenke meg 5-6 år, hun går ikke på skolen.

En gang leter de etter gebisset til farmor. En annet gang er det et fantastisk måneskinn om natten når Sophia våkner. Så er det spøkelseskogen. Et kort kommer fra Venezia som setter fantasien i sving. Det er havblikk og en annen gang er det kraftig uvær. Båtturer og soppturer og jeg vet ikke hva. Sophia lever sitt lille liv, og det gjør farmoren også, hun blander seg ikke så ofte opp i leken selv om det også skjer. Forholdet mellom den skildres på en varm og vakker måte, vi aner store mengder av litt tilbakeholden kjærlighet men av og til også behov for litt avstand.

Jeg vet ikke om det er Tove Janssons stemme vi hører i farmoren eller i Sophia eller kanskje litt i begge deler?

Les den! Jeg er ferdig med den nå, men den skal tilbake i bokhylla selv om jeg resirkulerer de fleste bøkene som kommer inn i huset.

1 kommentar:

  1. Å, dette er en herlig sommerbok! Får lyst til å ta den fram igjen når vår og sommer kommer. Sophia og farmor opplever iallefall en fin sommer sammen. Og vi ser den fra både barnets og den voksnes side.

    SvarSlett