søndag 28. april 2019

Anna Mazzola: The Story Keeper



Denne kjøpte jeg i Glasgow når jeg var der på Celtic Connection-festivalen i januar.. Det er en kriminalroman som er lagt til Isle of Skye i 1857 og det var den settingen som jeg syntes virket spennende. Jeg har vært på Isle of Skye for noen år siden.

Unge Audrey Hart nærmest flykter fra London til en liten bygd på Isle of Skye der hun har fått jobb som innsamler av gamle historier og folkesagn. Hennes oppdragsgiver en en eldre, kvinnelig folkelivsgransker som er bevegelseshemmet etter en ulykke og derfor ikke kan komme seg rundt selv. Audreys mor kom selv fra en landsens skotsk familie og hadde et vell av gamle historier og legender å by på men hun døde da Audrey var liten. Audrey flykter dels fra sin dominerende far og dels fra noen ubehagelige opplevelser fra sin korte karriere som lærer.

Vi befinner oss i en tid kort etter "Higland Clearances", en periode da mange skotske leilendinger ble jaget fra sine hjem for at gårdeierne skulle spare penger. Dette førte til mye fattigdom og elendighet. Bondesamfunnet er fullt av frykt og skepsis og Audrey møter mye motbør i sitt arbeid. Men endel historier får hun med seg, og i kjølvannet av disse er det også dramatiske hendelser. Flere unge jenter forsvinner, folk tror de er tatt av noen overnaturlige vesener som skaper seg om til fugleflokker. Audrey finner en av disse jentene druknet like nedenfor godset der hun bor.

Audrey prøver å finne ut hva som har skjedd med disse jentene. Hun får ikke mye hjelp verken hos arbeidsgiveren sin eller hos doktoren i bygda som undersøker liket. Hun gir seg likevel ikke. Det skjer noe dramatisk og så befinner hun seg neddopet og innesperret, stemplet som sinnssyk. Det blir mer dramatikk og jeg skal ikke røpe hvor mye som blir oppklart på de siste sidene.

Det som gjorde at jeg likte å lese boka er den historiske settingen. Jeg har alltid vært fascinert av keltiske folkekultur og det øde landskapet i utkanten av de britiske øyene, og her får vi oppleve dette til gangs. Vi møter også mange historier og legender.Der er feer og alver og byttinger og all slags underjordiske vesener. Om disse er "ekte" vet jeg ikke, men jeg får tro at forfatteren har satt seg litt inn i sakene. Det er svært mye mørke i denne eventyrverdenen, mer enn jeg var klar over.

Det som trekker ned er at hovedpersonen Audrey fremstilles som altfor moderne og fri i sitt tankesett til at hun passer inn i 1857-verdenen. Det er som om forfatteren har plassert en av dagens unge kvinner inn i historien, riktignok hemmet av den tidens fordommer og undertrykkende holdninger til kvinner.

Men jeg må nok tilbake til Isle of Skye igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar