tirsdag 5. juli 2016

Takashi Hiraide: Katten


Denne lille japanske romanen (140 sider) handler om et barnløst ektepar som får sitt nokså tosomme liv forandret av en katt som kommer på daglige besøk. De leier et lite hus i utkanten av Tokio der de jobber hjemmefra som forfattere. Katten blir for dem noe som lyser opp hverdagen, en glede og noe å se frem til. Men så skjer det noe som forandrer situasjonen, og livet deres tar en ny vending.

"Katten" er en stillferdig og vakker bok. Et nydelig språk (Hiraide er poet), og med en spesiell atmosfære som jeg synes jeg kjenner igjen fra andre japanske bøker. Ifølge anmeldelser jeg har lest har den sterke selvbiografiske trekk. Den var en glede å begynne på, men mot slutten falt den sammen for meg. Hovedpersonen prøver der å nøste opp i hendelsene, og jeg synes historien ender for brått, så brått at jeg begynte å lure på om det manglet noen sider i mitt eksemplar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar