søndag 15. mars 2020

Jackie Baldwin: Dead Man's Prayer


jb1

Skotsk krim. Vi er i Dumfries, hjembyen til politietterforskeren Frank Farrell som nylig har flyttet tilbake dit. Farrells bakgrunn er spesiell - han var en katolsk prest som for mange år siden følte seg presset til å forlate prestegjerningen på grunn av måten han ble behandlet på av sin overordnede, pastor Ignatious Boyd. 

Den skotske katolske kirke spiller en stor rolle i denne boka. Jeg har selv vokst opp i et norsk katolsk miljø og det er endel jeg kjenner igjen, men den katolske kirke har stått sterkt i deler av Skottland og det er også mye som jeg ikke kjenner igjen. Kirken og enkelte av prestene har svært stor makt.

Den samme Ignatious Boyd blir myrdet på bokens første sider, og så er vi i gang. Kort tid etter blir et tvillingpar kidnappet fra en barnehage. Da er vi kommet til bokas andre tema - eneggede tvillinger. Det blir to vanskelige etterforskinger som etterhvert kommer til å prege Frank Farrell personlig. Og mer vil jeg ikke si om intrigen eller etterforskningen.

Dette er den første boka i en serie. Jeg syntes språket var litt haltende i begynnelsen, og jeg var i det hele tatt litt skeptisk, men etter hvert syntes jeg det ble god driv i historien og det var endel bipersoner og sidehistorier som fungerte bra. Vår helt Frank er en passe blanding av dypt troende katolikk men motstander av sølibatet, tøffing men med en god porsjon ridderlighet overfor kolleger av begge kjønn og han er også svært nevrotisk.

Personskildringene er kanskje ikke veldig dyptpløyende, men likevel ganske troverdige. Miljøet er absolutt skotsk,  mørkt, kaldt og dystert men likevel litt vakkert enten det er naturen eller bardisken vi snakker om.

Jeg vet at katolske prester har absolutt taushetsplikt overfor det som blir sagt i skriftestolen. Men slik det blir tolket i de spesielle tilfellene som dukker opp i boka er svært ekstremt, og jeg vet ikke hvor realistisk det er. Men dette er tross alt fiksjon, så jeg aksepterer det.

Neste bok i serien ligger allerede på min Kindle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar