søndag 15. mars 2020

Mikhail Bulgakov: En ung leges opptegnelser


"En ung leges opptegnelser" av Mikhail Bulgakov

Forfatteren av "Mesteren og Margarita" var utdannet lege og ble utstasjonert på den russiske landsbygda i 1916 - rett fra skolebenken, uten praktisk erfaring. Han skrev senere ni noveller basert på sine erfaringer som ble trykt i noen tidsskrifter. Disse ble først utgitt som bok i 1963 i Sovjetunionen etter hans død.

Jeg kom over denne lille boken på et boksalg i Oslo i fjor høst. "Mesteren og Margarita" har jeg kjempet meg igjennom. En storartet bok men ikke av de mest lettleste. Senere så jeg den helt fantastiske russiske TV-serien over boken. Det var en åpenbaring og det kan hende jeg vil lese boken om igjen.

Jeg var nok inspirert av dette da jeg plukket fram denne vesle boka fra utsalgsdiskene. Dette er en jo helt annen type bok, men den er absolutt verdt å lese. Det er mye fin humor og ikke så rent lite selvironi over den unge legen i Bulgakovs beskrivelser av liv, sykdom og død på landet. Fattigdom, overtro, trofaste og troløse medarbeidere og mye varme og omtanke for pasienter, kollegaer og andre medmennesker. Boka burde vært pensum for dagens medisinerstudenter!!

Så bra at vi har forlag i Norge som ser litt lenger enn til de meterhøye bestselgerhaugene og gjør bøker som dette tilgjengelige for oss!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar