tirsdag 27. oktober 2020

Viveca Sten: Farlige forhold

Nok en kriminalroman. Jeg er i gang med en annen litt tung bok som jeg trenger litt avveksling fra. Viveca Sten skriver "Mordene i Sandhamn"-serien som jeg tidligere bare har sett på TV. Som krimbok var denne på mange måter en lettvekter. Den var lett å lese og var nokså rett frem oppbygd, men for all del - boka hadde en godt oppbygd intrige og flere riktig spennende dramatiske partier. Den ville nok ha kledd TV-formatet, jeg vet ikke om den inngår i TV-serien.

Journalisten Jeanette Thiels har vært skilt fra sin eksmann Michael i mange år og han har også omsorg for den 15-årige datteren Alice. Jeanette har avslått Alice's forslag om å feire julaften sammen med Michael og henne. I stedet reiser hun ut til Sandhamn der moren og mormoren er fra og legger seg inn på et rom på øyas store hotell. Det ligger i kortene at dette ikke skal gå bra og hun blir da også funnet ihjelfrosset i en snøfonn andre juledag. Eller er dødsårsaken en annen?

En grundig obduksjon avslører at Jeanette var forgiftet, og etterforskningen er godt i gang. Jeanette var en journalist som ofte oppsøkte krigssoner og som også nærmet seg det nyfascistiske innvandrerfientlige miljøet i Sverige. Det var mange krefter som kunne ha motiv til å ta livet av henne, av hevntørst eller av frykt for avslørende reportasjer. Eller er det Jeanettes personlige forhold som ligger bak? Hun har nylig startet en juridisk prosess for å få foreldremyndigheten over datteren Alice tilbake igjen.

Etterforskningen går i flere retninger og vi aner flere personer som kan ha hatt både motiv og anledning til å forgifte Jeanette på julaftens formiddag før hun reiste til Sandhamn, både Michael og nyfascistene kommer i søkelyset. Jeg synes Viveca Sten få en riktig interessant og ny vri på slutten som både er i tråd med sporene i etterforskningen men likevel inneholder overraskende aspekter.

Boka følger for det meste etterforsker Thomas Andreasson og kollegaene Margit og Aram og vi får mange besøk i Thomas'hjem sammen med kona Pernille og babyen Elin. I tillegg følger vi også juristen Nora som bor på Sandham sammen med piloten Jonas men har besøk av eksmannen Henrik som er far til hennes to gutter. Og her er vi ved det som jeg synes trekker boka ned. De mange, til dels idylliske, glimtene fra Thomas' familieliv virker litt påklistret og har svært liten sammenheng med Thomas' arbeid med etterforskningen. Og Nora har i denne boka overhodet ingen tilknytning til saken. Hun har noen utfordringer i jobben som jurist i en bank men de har ingen sammenheng med etterforskningen. Jeg husker henne fra TV-serien der det hele tiden ligger et latent forhold i luften mellom henne og Thomas i alle episodene. Kanskje det fungerer i TV-serien, men jeg synes de her bare bidrar til fyllmasse i boka.

Men jeg kan godt finne på å lese flere bøker i serien likevel - det er god tidtrøyte og når jeg har lest etterordet i boka skjønner jeg at alt som skjer i boka kunne ha skjedd i virkeligheten og faktisk har skjedd også på lignende måter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar