onsdag 28. oktober 2020

Jørn Lier Horst: Bunnfall

Nok en Horst-krim, jeg tror jeg snart har lest alle han har skrevet. Utrolig hvor mye grums som skjer i småbyene i Vestfold opp gjennom tidene! Denne historien begynner med funn av en avhugd eller avrevet venstrefot i strandkanten, med sko og det hele. Og det skal komme flere....

Samtidig som William Wisting etterforsker denne mystiske saken jobber hans journalistdatter Line med en artikkel om hvilken virkning lange fengselsstraffer har på straffedømte. I denne boka havner hun ikke direkte inn i etterforskningen til faren slik hun har gjort i flere (litt for mange??) andre bøker, men likevel oppstår det enkelte forbindelser uten at jeg skal gå nærmere inn på det.

Etterforskningen arbeider seg tilbake i historien, får et funn av gamle pengesedler i fanget og kommer også forbi et sykehjem der noen av de døde var pasienter. Flere av dem har også tilhørt en hemmelig militært gruppe som opererte som en slags forlenget arm av forsvaret på sekstitallet en gang. Dette synes jeg Jørn Lier Horst problematiserer altfor lite, det er nesten som jeg aner noen stillferdige heiarop til de gamle gutta som til og med var utstyrt med skarpe våpen. Hvor er demokratiet her??? Men som kriminalroman fungerer det godt nok. Morderen blir til slutt avslørt og som i de fleste av Horst' kriminalromaner er det noen av de vanlige menneskelige syndene og svakhetene som ligger bak. (Som kjærlighet, hat og grådighet for å nevne noen)

En traust kriminalroman med en godt gjennomarbeidet intrige der man absolutt ikke kan gjette seg til sammenhengen tidlig i spillet. Det er også gode beskrivelser av folk og liv i småbyen. Det jeg liker aller best er hvordan etterforskningen gradvis avdekker mer og mer og nye veier legges åpne og bringer oss videre til andre løsninger, det er dette som jeg synes Jørn Lier Horst gjør så godt. Dramatikk får vi også. 

Jeg må nok gå systematisk gjennom alle bøkene hans, kanskje det likevel er en eller to som jeg ikke har lest?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar