tirsdag 10. september 2024

Tomy Orange: Powwow

Jeg så at Tommy Orange var med på langlisten til Bookerprisen for 2024, prisen for beste engelskspråklige bok. Han skriver om innfødte amerikanere og hans debutroman er oversatt til norsk og fikk god omtale. Så jeg tenkte jeg skulle begynne med den.

Dette er hva jeg vil kalle en grupperoman. Vi får historien fortalt gjennom 12 personer som har det til felles at de skal delta på en powwow i Oakland, California. Noen av dem har andre ting til felles også, skal det vise eg, og kanskje mer enn de selv vet.

En powwow er en slags moderne festival for innfødte amerikanere med musikk, tromming, dansing, salgsboder og mye annet. Jeg ante ikke at dette kunne finne sted i California. Oakland er en småby utenfor San Fransisco. Så feil kan man ta.

Det er en brokete gjeng vi møter. Noen durkdrevne kjeltringer, en omsorgsfull sliter av en eldre kvinne som tar seg av søsterens barnebarn, en ungdom som har begynt å lære seg å danse som en innfødt, en jente som ble bortadoptert ved fødselen, narkovrak og hederlige mennesker. Alle er på en eller annen måte merket av den vanskjebnen som har slått de innfødte amerikanerne til jorden helt siden de hvite europeerne begynte å ta landet fra dem.

Det er en flott roman Tommy Orange har skrevet. Det er nokså råe beskrivelser av livet på skyggesiden som de fleste av romanpersonene lever - samtidig blir de også skildret med varme og ømhet. Historien blir etter hvert ganske spennende også, vi skjønner at det skal skje noe dramatisk, men ikke helt hva og ingenting går som planlagt.

Jeg har lest mange bøker av Louise Erdrich som også har røtter i den innfødte amerikanske befolkningen men hun skriver fra noen av de nordlige statene, Nord Dakota og Minnesota. Det var fint å høre en helt annen stemme og lese om et miljø som både har likhetspunkter men også er svært forskjellig fra de områdene Loyuse Erdrich skriver fra. Jeg ser frem til å lese den Booker-nominerte boken når den kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar