torsdag 4. august 2016

Julia Heaberlin: Black eyed Susans


For seksten år siden ble Tessa funnet sammen med 3 andre jenter i en grav som var overstrødd med black eyed susans. hun var den eneste som overlevde. Hennes vitnemål bidro til å gå en gjerningsmann dømt. Dommen skal nå iverksettes. Tessa blir dradd inn i arbeidet for å gjenoppta saken. Hun er usikker på om gjerningsmannen var den rette, og nå er det noen som planter ”black eyed susans” utenfor vinduet hennes og andre steder hun ferdes. Hvis ikke den riktige morderen ble tatt er han på frifot. Hun føler at noen truer henne og datteren hennes.

Dette er rammen for denne amerikanske spenningsromanen. Boken veksler hele tiden mellom nåtid og tiden rundt den opprinnelige rettsaken. og etterhvert kommer vi nærmere og nærmere sannheten. Vi opplever samtidig den uhyggen som Tessa selv føler,mog det er dette som gjør boken spennende samtidig som vi blir mer og mer nysgjerrige på hva som egentlig hendte.

Når intrigen til slutt blir rullet opp (og den kan jeg jo ikke røpe) er den egentlig ikke så overraskende. Vi (og Tessa) blir sittende igjen men noen spørsmål og løse tråder, men jeg synes ikke det gjør noe.

Boken er godt skrevet og språket er levende. Jeg syntes den var spennende, en pageturner, jeg leste den på en lang togreise og var glad for at reisen varte så lenge at jeg fikk med slutten før jeg var fremme! Men spenningen ligger ikke så mye i den ytre dramatikken, mer i hvilken vei avsløringene tar. Jeg syntes også den var interessant å lese om nyere DNA-forskning, dette ble brukt en del i etterforskningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar