onsdag 31. august 2016

Miroslav Penkov: East of the west




Miroslav Penkov er født i 1982 og bodde i Bulgaria frem til han var 18 og flyttet til USA for å studere. "East of the west" er en samling noveller som ble utgitt i 2011, det var hans debutbok. Noen av novellene hadde vunnet internasjonale priser før samlingen ble utgitt.

Undertittelen på boken er "A country in stories". Dette er en bok om Bulgaria og bulgarere i fjern fortid, i nær fortid (før jernteppet falt) og i nåtid, hjemme og i utlendighet. Penkov skriver om morsomme, alvorlige og tragiske hendelser. Han kan ironisere over mennesker og samfunnsforhold, men det ligger likevel ømhet og varme i humoren.

Dette var en bok jeg likte å lese. Språket gled lett, selv om det er engelsk. Interessante karakterer i alle fortellingene. Hver gang jeg var ferdig med en historie gikk jeg rett løs på neste. Det var riktignok et par noveller som jeg ikke fikk helt tak i, men de bidro likevel til helheten i boken

Tittelnovellen er en av de beste. Den handler om et vennskaps/kjærlighetsforhold mellom to som bor på hver side av en landsby som ble delt etter "de store krigene" (2. verdenskrig) da Bulgaria måtte avstå land til Serbia/Jugoslavia.

Flere av fortellingene gjorde meg nysgjerrig på Bulgarias historie - jeg var for eksempel ikke klar over den nære tilknytningen bulgarerne har til Makedonia. Tilfeldigvis reiste vi på en badeferie til Bulgaria kort tid etter at jeg var ferdig med boken, og da fant jeg mer interessant informasjon om landets historie og ikke minst forhistorie med dokumenterte sivilisasjoner for 7000 år siden. Spennende!

Såvidt jeg vet er ikke boken oversatt til norsk. Penkov har nylig gitt ut en roman "Stork Mountain". Den ser også interessant ut og må opp på min huskeliste. Håper den blir oversatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar