På vei hjem fra Vietnam i vinter hadde vi 2 dagers stopover
I Hongkong. Det var jo helt nødvendig å ta med en kinesisk bok fra det nokså
engelskspråklige Hongkong og valget falt på denne samlingen med tre kortromaner
(novellas som engelskmennene kaller det). Alle har handlingen lagt til småby/landsbygdmiljø I 30-tallets Kina. Jeg leste de på
forskjellige tidspunkt.
Den første som har samme tittel som boka handler om nitten år
gamle Lotus som etter farens selvmord blir presset til å bli 4.hustru til en
velstående kjøpmann. Hun blir tatt vel imot og får en ettertraktet posisjon i
huset men gradvis blir hun offer for andres og tildels sine egne renkespill og mister
både forstand, ære og til slutt livet.
I Nineteen-thirtyfour escapes følger vi hovedpersonen og
hans familie gjennom det skjebnesvangert året 1934 der hele deres tilværelse mer eller
mindre faller fra hverandre. De tilhører Chen-klanen der bare en gren av familien
er rik, og de er også i besittelse av en mystisk jadekrukke som muligens har en
medisinsk eller i alle fall potensfremmende virkning. Men Chen Baonian,
jeg-personens bestefar, gjør det likevel stort gjennom salg av en bestemt type
bambus. Han svikter familien og slår seg ned i storbyen. Mens så inntreffer
året 1934 og mangt og meget går til grunne.
I Opium møter vi godseierfamilien Liu. Bror til Liu Laoxia,
Liu Laoxin begynner å dyrke opium på sitt lille jordstykke, mest for å selv
nyte fruktene av avlingen. Det er et gjensidig hat mellom brødrene. Liu Laoxin
fabler om å ta liv av broren men dør selv under forsøket på mordbrann. Og så
tar Liu Laoxia over opiumproduksjonen. Han har prøvd å avle en sønn til å
overta med flere kvinner. Bare to vokser opp. Yanyi er tilbakestående. Liu
Chencao er intelligent nok men mangler den driftighet og herskervilje som må
til for å drive et gods. Den fattige landarbeideren Chen Mao blir også en
sentral person og når den kinesiske revolusjonen seirer i 1949 og bøndene skal
overta jordeiendommene får han en viktig rolle, men han er så involvert I
Liu-familien at alt går overstyr for ham. Og Liu Chencao er allerede ødelagt av
opium.
Det er noen dystre historier som alle berører tema som
katastrofer og undergang. Den røde lanternen er fortalt i 3.person med en helt
nøytral fortellerstemme. I 1934 er det en jeg-person som forteller om sine besteforeldres
opplevelser og i Opium er det en slags jeg-figur som vi aldri får plassert, det
virker som det er en nøytral person i landsbyen som likevel er en slags
allviter som vet alt som foregår i Liu-familien.
Jeg synes boken gir et variert og fargerikt bilde av et Kina
før revolusjonen, malt med bred pensel og ofte karikert. Men jeg syntes det var
vanskelig å se hvor forfatteren ville hen med Opium, det var litt for mange
temaer blandet sammen etter rmin smak. Opiumsdyrkning og avhengighet, familiehat
og sjalusi, far/sønn problematikk, et bruderov, den utro tjeneren, det var litt
mye på en gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar