fredag 9. september 2022

Arne Dahl: Ondt Blod

Jeg har sett mange av Arne Dahls bøker om A-teamet som TV-serier og har likt dem, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lese en av bøkene. Denne har jeg ikke sett noen filmatisering av, i alle fall kan jeg ikke huske det.

Boken ble gitt ut i 1998, og det merkes på stilen og settingen. Det var  før sosiale medier fantes og til og med Internet var mest for spesialister. Det dreier seg om en amerikansk seriemorder som er på vei til Sverige, en seriemorder som  bruker en spesiell grotesk tortur med røtter fra Vietnamkrigen som drapsmetode. Den slags er noe jeg egentlig ikke er så begeistret for i kriminalromaner, men forfatteren dveler heldigvis ikke så mye med beskrivelsen av mordene. Det blir mest liggende som et bakteppe.

Etterforskerne i A-teamet kan jeg godt kjenne igjen fra serien, enten har de truffet godt eller også er det jeg som identifiserer dem med et jeg har sett, antagelig begge deler. Og så er det hovedtemaet da - ondt blod, kan fedrenes synder hjemsøkes på deres barn? Det blir en del filosofisk røre rundt denne problemstillingen, på mer enn en måte.

Forfatteren har en lett ironisk skrivestil som jeg gradvis venner meg til. Det blir mye gjennomgang av lister og overvåkingsbilder, men også feltarbeid med fart og spenning. Selve historien har forbindelser til internasjonal politikk, og det blir vanskeligere og vanskeligere å følge tråden selv om nettet snører seg sammen. Jeg synes det er ganske fiffig gjort, og når ordene er oppklart og jeg er ferdig med boken er jeg ikke helt sikker på hva som var den egentlige sammenhengen mellom Iran, arabiske terrorister, Vietnamkrigen, CIA og morderen. 

Jer er litt usikker på om jeg skal lese flere av disse bøkene. Det er noe litt gammelmodig over dem, og de jeg har sett som TV-serie blir det kanskje litt vanskelig å forholde seg til. Men det er et godt stykke skrivearbeid!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar