onsdag 26. juni 2019

Margareth Drabble: A day in the life of a smiling woman


Bilderesultat for margaret drabble a day in the life of a smiling woman: the collected stories

Denne novellesamlingen kjøpte jeg fordi jeg har lest en god del av Margareth Drabbles romaner og kunne godt tenke meg at hun også skrev gode noveller. Jeg kjøpte den som ebok, og har lest den over en lengre periode som jeg ofte gjør med novellesamlinger - en novelle av gangen.

Novellene er skrevet over en periode på 36 år, fra 1964 til 2000, altså fra hun var 25 år til hun var 61. Denne tidsfoskjellen merkes jo når en leser, først og frems fordi samfunnet novellene utspilles i har forandret seg over alle disse årene. Jeg synes likevel stemmen hennes har endret seg forbausende lite. Margaret er en skarp observatør av både kvinner og menn, kvinner er hovedpersoner i nesten alle novellene. Hun skriver ofte med en litt besk, satirisk undertone, likevel merker jeg en viss ømhet for personene vi møter enten de oppfører seg normalt eller merkelig.

Miljøet er veldig engelsk, vi befinner oss som regel i den øvre eller "vanlige" middelklassen, gjerne i en mindre by, og kvinnene er ofte enslige, men ikke nødvendigvis ensomme. En enke finner seg vel til rette i et leid sommerhus og nyter at hun kan gjøre akkurat hva hun vil. En lærer fra Yorkshire gir seg ut på en serie vandringer i Somerset, inspirert av William Wordsworth. Et velmenende par i en leketøysbutikk gjør er stort nummer av å høylydt rakke ned på en populær leke som en annen kvinne har kjøpt til sin sønn for penger som hun har holdt skjult for mannen sin.

Selv om miljøet er engelsk er det mye almengyldig i disse historiene, og jeg syntes det var en fryd å lese dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar