torsdag 29. april 2021

Janis Jonevs: Fordømte 94

Jeg fant denne boken i bokbyen Tvedestrand - en by jeg vil anbefale alle bokelskere å besøke! Dette er en latvisk roman. På omslaget ble den omtalt som Latvias svar på Lars Saabye Christensens "Beatles". Det hørtes jo interessant ut, så den fikk bli med hjem.

Det er lett å se parallellene til "Beatles". Dette er en oppvekstroman men noen unggutters lidenskap for Black Metal-musikk, bare noen få år etter Berlinmurens fall og de baltiske landenes nyvunne selvstendighet. Jeg er litt usikker på alderen, men de er kanskje i 15-16 årsalderen. De elsker alt som har med Heavy Metal, all symbolikken om død og mørke og uhygge går rett hjem, gjerne med øl, en halvflaske sprit og kanskje en rullings med noge attåt. Men egentlig er de ganske så snille og uskyldige gutter på bunnen. Sex kan de gjerne snakke brautende om, men når alt kommer til alt er de nokså famlende og usikre når det gjelder det annet kjønn.

Til tider var dette en fornøyelig bok å lese, men den gikk ikke helt hjem hos meg, kanskje først of fremst fordi Black Metal er en helt fremmed verden for meg, jeg har ingen forståelse for musikkstilen eller alt stæsjet rundt det, og jeg mangler også alle referanserammer som kunne hjulpet på lesingen.

Likevel var dette et artig møte med latvisk ungdomsliv på nittitallet. Bøka er gitt ut av Bokbyen forlag, jeg visste ikke at de hadde noe sånt, et ypperlig initiativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar