fredag 22. september 2023

Leila Slimani: Vuggesang

Jeg lånte denne boka fordi forfatteren kom på litteraturfestivalen Kapittel i Stavanger. Semani er en fransk-marokkansk forfatter som har levd i Europa siden hun var 17 år. Hun slo igjennom med denne boka som nok kan sies å være en thriller.

Det begynner ganske så grotesk. To barn er utsatt for en grusom forbrytelse. Den lille gutten er død, søsteren hans er såvidt i live men dør kort tid etter. Det er dagmammaen som har gjort det. Disse skrekkbildene blir liggende som et bakteppe for resten av boka.

Myriam og Paul er et ungt fransk akademikerpar med to barn. Myriam har ofret sin karriere og vantrives med livet som småbarnsmor selv om hun elsker  barna sine. En dagmamma blir løsningen og Louise blir redningen. Hun er middelaldrende og har gode referanser. Louise er den perfekte dagmamma/hushjelp, får et godt tak på barna, lager mat og holder leiligheten i perfekt stand. Myriam kommer inn på et godt advokatkontor og stiger raskt i karrieren. 

Louie gjør seg mer og mer uunnværlig, men etter noen år slår idyllen sprekker. Det er noen mørke sider i Louises liv som gjør henne mer sårbar enn arbeidsgiverne aner og gradvis bygger det seg opp en konflikt som så vidt holdes i tømme helt til den springer ut i katastrofen.

Vi er inne på klasseforhold og innvandringsproblematikk, mor/barn-forhold og fransk arbeidsliv og familieliv. Det er tydeligvis vanlig at karriere-ektepar som Myriam og Paul kan overlate mesteparten av omsorgen for barna til en dagmamma og knapt nok ser ungene om hverdagen. Ingen henger i stroppen for å rekke barnehagen kl. halv fem der i gården!

For meg var ikke dette en stor eller viktig roman selv om den er godt skrevet. Det er svært ubehagelig å lese om drapene i begynnelsen, resten av boka leser jeg som en historie om en temmelig skadet personlighet som omgivelsene trenger opp i et hjørne uten å ane hva som foregår i hodet til denne kvinnen. Jeg synes Louises utvikling er sykelig men troverdig.  Av og til undres jeg på om forfatteren kritiserer kvinner som velger å gå ut i arbeidslivet. Men jeg ser det jo fra mitt norske ståsted der de fleste småbarnsforeldre som begge er i jobb tross alt ser mye mer til ungene sine enn i Frankrike. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar