onsdag 6. april 2016

2 novellesamlinger






Jeg har lest to svært forskjellige novellesamlinger. En samling av amerikanske noveller 2012 (dvs. noveller skrevet i 2011). Den plukket jeg opp i en fantastisk bokhandel i Portland, Oregon på vår reise langs vestkysten av USA i 2013. Den andre var Clarice Lispector: Familiebånd. Det var en dansk utgave av den første novellesamlingen som hun gav ut i 1960.


Clarice Lispector var født i Ukraina men vokste opp i Brasil. Novellene hennes er alle skrevet med en litt ironisk distanse, men noen ganger likevel med en slags ømhet overfor personene som hun skriver om. Hun skriver om små episoder eller hendelser som hun utforsker grundig og med et utrolig levende språk Det var en fornøyelse å lese disse novellene, men de er såpass spesielle at jeg bare klarte å lese en av gangen. Jeg opplever ofte det med gode novellesamlinger - selv om de er korte må de fordøyes enkeltvis.



The best American short stories 2012: Dette er en årlig utgivelse og består av noveller som ble publisert i USA eller Canada i løpet av 2011. I denne utgaven fantes det bl.a. en novelle av Alice Munroe, og det var en del andre kjente navn tilstede. Det var flere av novellene jeg syntes var riktig gode, andre var jeg så lite interessert i at jeg hoppet over dem (2 stykker). Alice Munroes sin var god, men det hadde jeg jo ventet, hun er en av mine yndlingsforfattere. En historie som gjorde uventet inntrykk på meg var "Beautiful monsters" av Eric Puchner, en historie som foregår i en slags dystopisk fremtid der hovedpersonene er en slags klonede barnearbeidere. Jeg likte også godt  "North Country" av Roxane Gay, om en ung jente som prøver å finne seg til rette i en småby ved Lake Superior "on the edge of the world". Jeg synes hun tar småbyliv, sjargong og tranghet helt på¨kornet.

Det var en helt annen opplevelse å lese samlingen av amerikanske noveller enn å lese en novellesamling av en enkelt forfatter. Denne samlingen har ikke noen fellesnevner, intet tema, ingenting som knytter det sammen utenom at de er gitt ut samme året. Det kan på sitt beste fungere som smaksprøver - men for min del tror jeg ikke jeg kommer til å lese flere samlinger av denne typen, selv om jeg godt kan like noveller og selv om det var endel godbiter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar