torsdag 14. juli 2022

Jogvan Isaksen: Den femte mand

Jeg kom over en kriminalroman av samme forfatter, oversatt til dansk i en bokhandel i Torshavn for en del år siden - "Blid er den færøske sommernat". Det viste seg å være en ganske røff og ellevill historie med tilknytning til den færøyske natur, bortgjemte saker i utilgjengelige grotter. Dramatisk, litt usannsynlig men ganske festlig å lese - ikke uten humoristisk snert. 

TV-serien Tron på Viaplay bygger på bøker av samme forfatter, og etter å ha sett den ble jeg inspirert til å lese mer Isaksen-krim. Jeg fant flere e-bøker på et dansk forlag, så da var jeg i gang.

I likhet med sommernatten har denne boken tema fra krigen. Juristen William Hammer er opprinnelig fra Færøyene. Han har en fortid fra militæret. Myndighetene på Færøyene er under press fra Storbritannia til å gjøre nye undersøkelser om en en skotsk meteorolog som telegraferte værdata fra Færøyene til Storbritannia under krigen. Han skal ha vært "hemmelig" passasjer på et rutefly som forulykket i 1970, men ble ikke funnet, verken død eller levende. Ny informasjon har dukket opp, og det færøyske politiet henter William Hammer til å etterforske saken.

Med seg på lasset får Hammer to dyktige politifolk med hver sine særegenheter. Deres overordnede er ikke veldig engasjert i saken, men de tre går løs på den med liv og lyst. De kommer bort i øyboere med frynsete krigsfortid, spionasje, forræderi, lik dukker opp. Er forretningsmannen med en avdød nazipappa innblandet? Hvordan dukket de samme værdata som engelskmennene fikk under krigen også opp hos tyskerne?

Vi møtes på brune kneiper, reiser Færøyene rundt i solskinn og snøstorm, ofte godt over fartsgrensen. Noen slag og spark blir det også. Tonen er av og til litt for eplekjekk etter min smak, men jeg liker denne gravevirksomheten som Hammer og medhjelperne hans driver. Og Færøyene er kanskje den egentlige hovedpersonen med øyenes historie og dramatiske natur. 

Heldigvis har jeg ennå en Isaksen-krim på lur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar