onsdag 16. november 2022

Jogvan Isaksen: Grå oktober

I sommer så jeg "Trom", en færøysk kriminalserie på Viaplay som var basert på romanene til Jogvan Isaksen. Det inspirerte meg til å få tak i et par av kriminalromanene hans.

Journalisten Hannis Martinsson er hovedpersonen i denne, i likhet med "Blid er den færøyske sommernatt" som var den første Isaksenkrim jeg leste. I denne romanen skjer det en serie riktig brutale drap, og Hannis Martinsson er tett på, dels av nysgjerrighet, dels for å sikre seg et scoop til avisen han for tiden jobber for. Han blir enda mer nysgjerrig når noen av drapene skjer kort tid etter at han har hatt kontakt med drapsofferet.

Det lugubre investeringsselskapet Gaia, forlengst nedlagt, står sentralt. Mange færøyinger satset penger i det og tapte alt. Noen er riktig sinte og fulle av hevnlyst. Så er det rederen Hanus i Rong, en forretningsmann og predikant som muligens sto bak Gaia. Hanus tilhører sekten Apostlene, en karismatisk sekt med røtter i USA med forkjærlighet for lukrative investeringer paret med gudsord. Hannis lurer seg inn i huset til Hanus og kommer på sporet av noen pengeplasseringer. Veien går via Roma og Vatikanstaten til en bank i Sveits.

Vel tilbake i Torshavn skjer det flere mord. Men så får vår Hannis nyss om en uventet ankomst av et av skipene til Hannis i Rong. Han mistenker at det skal ut på en smuglertokt og sniker seg ombord. På båten er både Hanus selv og flere av hans nærmeste medarbeidere. Mannskapet virker som de er vanlige sjøfolk. Kapteinen er bestukket med brennevin. Det blir en del katt-og-mus-lek mellom Hannis og banden men vår helt klarer merkelig nok å hamle opp med forbryterne.

Jaja. Dette var en virkelig røverhistorie, litt for blodig og full av testosteron etter min smak og jeg synes den manglet den litt eventyrlige snerten som var i "Sommernatten" så det blir neppe mer Jogvan Isaksen på meg. Men "Trom" var bra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar