mandag 21. desember 2020

Arne Svingen: Min sønn

Arne Svingen ble intervjuet på SILK (Litteraturfestivalen i Skudesneshavn) i høst om denne boka. Jeg kjenner ikke noe til hans forfatterskap og ble litt nysgjerrig på hans forfatterskap. Han skriver mange bøker, mest for ungdom men denne boka er en av de bøkene han har skrevet for voksne. Den inngår også i en serie bøker som omhandler de ti bud - denne handler om "Du skal hedre din mor og din far...."

Hovedpersonen er en fraskilt kvinne, Jorunn, med en sønn i tenårene. Boka starter med at Jorunn oppdager at sønnen Ronny kom hjem midt på natten. Han har en stor flekk på hettegenseren som ser ut blod. Morgenen etter er genseren, buksen og skoene borte. Jorun har et skjørt forhold til sønnen og vil ikke ødelegge det ved å konfrontere ham. Men så oppdager hun at det har skjedd et drap i et boligområde i nærheten. Hun tar en tur i området der drapet har funnet sted og kommer i snakk med noen eldre beboere og så er historien i gang.

Jorunn gjør hva som helst for å redde sønnen Ronny fra å gå under og boka handler om hvor langt hun er villig til å gå for å redde sønnen. I alle fall er det hun selv mener at hun gjør.

Boka er en tynn flis på 160 sider og svært lettlest. Jeg lurer av og til på om den er skrevet for ungdom, men det er den altså ikke. Derimot er den nokså nær krimsjangeren. Etterhvert som jeg leser synes jeg historien blir nokså tynn. Jorunn  sine handlinger blir mer og mer umoralske. Det er en skrikende mange på etiske vurderinger, kanskje dette var meningen fra forfatterens side men i så fall synes jeg han problematiserer det altfor lite. Det finnes et par forsonende trekk - Ronny sin far som Jorunn betrakter som en småkjeltring prøver å få sønnen til å melde seg og vurdere å gjøre det selv for han mener han hadde klart seg bedre hvis noen hadde strammet han kraftig opp den gang han selv kom på kjøret. Ronny selv nærmest ber om å bli snakket hardt til. Dette temaet kunne godt ha vært bearbeidet og trukket mer frem.

Ingen stor leseropplevelse for meg, dette her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar