søndag 20. desember 2020

Mia Kankimäki: Kvinnene jeg tenker på om natten

Jeg kom over denne boken på Sola Bibliotek. Ut fra tittelen tenkte jeg den kunne muligens egne seg til julegave til min svigerdatter, men jeg hadde ikke hørt om den før. Jeg fant heller ikke så mye informasjon på Internet. Det syntes jeg var et litt dårlig tegn så jeg måtte i alle fall lese litt i den for å sjekke ut om den muligens kunne passe.

Dette er forfatterens andre bok. Hun er en finsk journalist på 40+ og i denne boken utforsker hun livet til en del kvinner som hun av og til tenker på om natten, sine heltinner som hun kaller dem. Hun leser om dem, tenker på dem, drømmer om den og ikke minst reiser i deres fotspor.

Den første delen handler om Karen Blixen. Det ble kanskje i overkant mye om Karen Blixen, så jeg ble litt usikker på gaveperspektivet, men syntes jeg må lese videre. Og der dukket det opp andre spennende kvinner som jeg aldri hadde hørt om før. Mange av dem er bemerkelsesverdige for sine reiser, reiser som ble foretatt i en tid da det på ingen måte var selvsagt at en kvinne kunne reise alene i det indre av Afrika, på fjerntliggende øyer i Japan og til andre minst like eksotiske steder. Hvem, hvor, hvordan og hvorfor har jeg ikke tenkt å utbrodere her, men jeg blir (nesten) like fascinert av disse kvinnene som forfatteren ble.

Boka har også en del som handler om kvinnelige kunstnere - helt fra Michelangelo sin tid og frem til i dag. Jeg synes særlig det er fascinerende å lese om kvinnelige kunstnere på 1500-tallet, både hva de malte og hvilke odds de hadde mot seg for å bli berømte, ja i det hele tatt få muligheten til å bruke noe av tiden sin på sin kunst. Hvor mange talenter har det ikke fantes bak de få som har klart å kjempe seg frem til et liv som kunstnere?

I stedet for å skumme overflatisk igjennom denne boka leste jeg den fra perm til perm. Av og til kan forfatteren kanskje bli litt for høy på seg selv, samtidig liker jeg at hun har en personlig innfallsvinkel til alle de spennende historiene hun forteller. Boka ble en fin følgesvenn for meg i noen uker og jeg håper svigerdatteren min vil like den også! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar