onsdag 17. august 2022

Katrine Marie Gudager: Det samme og noget helt andet

Jeg har lest flere bøker av denne danske forfatteren og jeg har likt de svært godt. Denne romanen handler om henne selv. Jeg er ikke noen stor fan av autofiksjon og ga opp Knausgaards "Min kamp" midt i første bind. Jeg ble likevel nysgjerrig på denne boken og ga den en sjanse.

Boka handler om forfatterens liv og hennes forhold til familien sin i årene etter hun opplevde to svært triste dødsfall tidlig i 20-årene. Hennes beste venninne ble skutt på gaten i Nicaragua og like etter døde hennes far i en togulykke. Hun var svært knyttet til faren som hun valgte å bo hos når han og moren ble skilt, mens storesøsteren valgte å bo hos moren.

I tillegg til den tunge sorgen sliter hun med følelsen av å bli holdt utenfor av familien og hun vil så gjerne være innenfor, ha tilhørighet. Gang på gang opplever hun små stikk, bemerkninger, beskyldninger som får henne til å føle seg uønsket, uelsket. Det er ingen dramatiske hendelser og det er selvfølgelig en subjektiv fremstilling men det beskriver nokså destruktive familierelasjoner. m

Samtidig begynner hun å ta skrivingen sin  seriøst. Hun melder seg til en forfatterskole, får antatt et dikt, senere en diktsamling som blir svært godt mottatt. Det blir flere diktsamlinger, en kortroman. Dette gir henne en følelse av egenverdi, men løser ikke opp i forholdet til familien. Hun begynner i terapi hos en psykoanalytiker og det fortsetter hun med i hele perioden det skrives om.

Parallelt med fortellingen fra forfatterens ungdomsår er det korte kapitler om skriveprosessen av denne boken som foregår i 2019 og 2020, litt inn i pandemien. Her møter vi en voksen kvinne som har et godt og trygt liv men som likevel er preget av den delvis traumatiske fortiden hun skriver om.

I begynnelsen falt jeg ikke for dette, men gradvis snek boka seg inn under huden min og jeg begynte å se den unge jenta som står der i en krise som hun føler seg svært alene om. Jeg synes også at hun har laget en skikkelig roman ut av dette.  Hun sier selv at hun skrev boka fordi hun skulle ha ønsket at det fantes en slik bok.

Boka er ikke oversatt til norsk, men er svært lett å lese på dansk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar