tirsdag 22. mai 2018

Jonas Hassen Khemiri: Alt jeg ikke husker


Alt jeg ikke husker av Jonas Hassen Khemiri (Innbundet)

En VG-anmeldelse med terningkast 6 på forsiden ".. en sensasjonell god roman som du bare må lese.." Jeg leser bokanmeldelser med interesse og det hender de påvirker bokvalgene mine. Denne boken er skrevet av en svensk forfatter med innvandrerbakgrunn.Vi ser tilbake på ungdomstiden til Samuel, tildels satt i scene av en navnløs forfatter som kanskje vil skrive en roman om ham. Vi følger ham dels gjennom den storvokste og bøllete kameraten Vandad, dels gjennom kjæresten og samboeren Laide og også gjennom barndomsvenninnen med kallenavnet Panteren som nå er bosatt i Berlin. De fleste i miljøet rundt Samuel er ungdommer med tilknytning til innvandrermiljøer i Stockholm. Samuel er nylig død i en trafikkulykke, og noen mener at han kjørte seg ihjel med vilje..

Samuel var ressurssterk, velutdannet og hadde fast fast jobb på Migrationsverket. Han delte en leilighet med den halvkriminelle Vandad, men flyttet sammen med Laide når de ble kjærester. Laide er en sterk og selvstendig ung kvinne. De to hadde et intenst kjærlighetsforhold men forholdet var også preget av Laides sjalusi og Samuels usikkerhet. Samuels mormor er på sykehjem og huset hennes står tomt i påvente av salg. Samuel går med på å hjelpe Laide med midlertidig plassering av en kvinnelig  innvandrerklient som hun har truffet gjennom tolketjenester.

Laide lar et par andre kvinner flytte inn i huset til mormoren. Det er stadig flere skjær i sjøen mellom Samuel og Laide, og ikke minst prøver Vandad å stikke kjepper i hjulene. Han vil gjerne ha Samuel tilbake igjen i leiligheten. Til slutt bryter Laide forbindelsen med Samuel som tar det svært tungt.Bofellesskapet i huset til Samuels mormor vokser helt ut av kontroll, og Samuel ber Vandad holde øye med huset. Det gjør han på den måten han pleier å ordne med saker og ting, det er vold og trusler og det hele ender med katastrofe.

Khemiri skriver denne historien i en nokså muntlig stil, hele tiden veksler han mellom de forskjellige fortellerstemmene i boken. Noen steder kommer forfatteren inn - ikke direkte, men ved at en av fortellerne snakker som om han ble intervjuet av forfatteren. Men så tar fortelleren helt over og forteller historien et langt stykke videre. Av og til synes jeg det kan være vanskelig å vite hvem det er som forteller (og det har stor betydning hvem det er). Som regel finner jeg ut av det, men det hender jeg må lese flere avsnitt om igjen fordi jeg hadde feiltolket hvem det var som snakket. For det meste synes jeg denne måte å la historien vokse frem på fungerer godt, men av og til synes jeg det blir for mange fortellerskifter.

Khemiri tegner et sterkt bilde av personen Samuel, en god og hengiven kjæreste for Laide, en omsorgsfull sønnesønn for mormoren og en trofast kamerat for den nokså upålitelige Vandad, men også en litt vinglete person, av og til ute av stand til å sette tydelige grenser. Jeg synes også at Laide trer ganske tydelig frem. Den personen som jeg synes det er vanskeligst å forholde seg til er Vandad som er den som bærer største del av historien. Hva er egentlig forholdet hans til Samuel - vi aner noen seksuelle undertoner fra Vandad sin side som nok ikke blir gjengjeldt. Jeg har vanskelig for å tro helt på kameratskapet mellom de to - Vandad har på en måte bestemt seg for å en kriminell og voldelig livsvei mens Samuel fungerer godt i samfunnet. EWr det bare Samuels godlynne og naivitet som får ham til å holde fast ved Vandad (helt til han bryter med ham, på slutten)?

Dette var en grei bok å lese fra et miljø som jeg sjelden leser om, men jeg falt ikke helt pladask for den heller. Det er kanskje en nokså maskulin bok? Tror ikke Khemiri vil være førstevalget mitt  når jeg går på jakt etter nye bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar