søndag 1. juli 2018

Jørn Lier Horst: Når havet stilner


NÃ¥r havet stilner

Jeg leser ikke så ofte krim som jeg gjorde for endel år siden, men av og til får jeg lyst på en kriminalroman og jeg har en backlogg på Jørn Lier Horst sine tidligere bøker. Han er en av de skandinaviske krimforfatterne jeg liker best. Det passer meg godt at han ikke maler ut volden som enkelte andre gjør, og jeg liker det rolige tempoet der etterforskningen gradvis går fremover og av og til tar overraskende krokveier. Og det går slett ikke utover spenning og tempo. Sånn er det også i denne boken fra 2006 som dukket opp på det lokale biblioteket.
Boken åpner med at en hardt såret mann blir funnet på trappa til et apotek i Stavern. Han har en skuddskade i magen og er såvidt i live. Kort tid etter finner politiet beinrester i en branntomt i nærheten og en forlatt seilbåt med blodspor i.  Kan det være en sammenheng mellom disse sakene?
Jeg skal ikke røpe hva som etterhvert blir hovedtema for etterforskningen, men den er innom flere mulige årsaker til forbrytelsen og saken får etterhvert får dimensjoner. Etterforskningen tar også William Wisting og en kollega til Malaga der de samarbeider med en spansk politimann som blir et interessant bekjentskap. En liten romanse blir det også under den spanske solen (eller kanskje heller i et mørkt hotellrom). Jeg synes byen Malaga er godt  beskrevet og jeg kjenner meg igjen fra flere turer vi har hatt dit.
Jeg likte godt å lese boken. Den berører tema som henger godt sammen med dagens virkelighet. Intrigen er troverdig. Jeg synes likevel romanen bærer preg av å være noen år gammel og noen bøker er kanskje bedre bedre som ferskvare?  OK, men ikke helt på topp, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar