lørdag 25. mai 2019

Ann Cleeves: Wild Fire


Wild Fire - 
      Ann Cleeves

Ann Cleeves er bestemt på at dette er den aller siste boka i Shetlandserien der etterforsker Jimmy Perez er hovedpersonen. Jeg har lest de andre bøkene, bortsett fra en kortroman som jeg nå har kjøpt på Kindle. Å lese disse bøkene fra vår "nabo" på den andre siden av Nordsjøen har hele tiden vært enren fornøyelse og jeg har gledet meg som en unge hver gang det har kommet en ny. Jeg må  innrømme at jeg lurte på om Cleeves tar livet av vår helt i denne boka, eller at det skjer en eller annen lignende katastrofe. Jeg skal ikke gå videre innpå det  her.

Som i mange av de andre bøkene skjer mye av dramatikken i skjæringslinjen mellom de lokale innbyggerne og folk som kommer utenfra på en eller annen måte. Her er det en familie som har flyttet fra London og slått seg ned med to barn. Daniel har gjort en svært vellykket påbygging av et gammelt bondehus som de nå bor i og venter flere lignende oppdrag. Helena gjør det svært bra med klesdesign basert på tradisjonelle shetlandske strikkemønstre. Deres elleveårige autistiske sønn Christopher er intelligent men trenger mye omsorg og oppfølging. Familien blir møtt med skepsis, til og med noen kryptiske truselbrev.

De omgås med familien Moncrieff. Belle er Helenas partner og manager og Robert er lege. De har fire barn og er nok mer opptatt av sine karrierer enn av barna så det er barnepiken Emma som tar seg av barna. Emma er fra Orknøyene og kom fra et ødelagt hjem der moren ble mishandlet og faren havnet i fengsel. Emma er selv ung, vakker og omsvermet og har i det siste hatt kjæresten Marnie, men moren hans liker ikke forholdet.

Den tidligere beboeren av huset til Helena og Daniel ble funnet hengt på låven før boken starter, og det ble slått fast at det var selvmord. Det var Daniel som finner liket, og denne sjokkerende opplevelsen blir en stor belastning på forholdet mellom Daniel og Helena. Så oppdages det et nytt dødsfall på den samme låven, men denne gangen er det mord. Etterforskningen ledes av Willow Reeves, Perez overordnede som han har hatt et forhold til de siste gangene hun har ledet mordetterforskning på Shetland og hun har noe med seg til øya denne gangen.....

Ann Cleeves er på sitt beste når hun beskriver hvordan et mord kan påvirke relasjoner mellom mennesker i et tett lite samfunn. Mange har større eller mindre hemmeligheter de gjerne vil skjule, og noen forteller løgn eller halvsannheter. Løgnerne behøver ikke være skyld i noe kriminelt, men har bare noe de skammer seg over. Det er flere sidehistorier som kanskje er like interessante som hovedplot'et. Tilslutt blir morderen avslørt - etter en svært dramatisk hendelse.

Det er flere gode personskildringer her, og spesielt synes jeg at Christopher og forholdet hans til moren blir svært god beskrevet. Og hvordan det gikk med Jimmy Perez skal jeg ikke røpe.

God Shetlandsreklame er dette - spørs om det ikke må bli en tur.  Jeg kommer til å savne disse bøkene, men  jeg har hørt at Ann Cleeves har en ny serie på gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar