lørdag 14. desember 2019

Inger Bråtveit: Dette er også vatn


Dette er også vatn

Denne boka fikk jeg av svigerdatteren min til jul. Hun bor i Suldal og kjenner forfatteren derfra. Den har ligget og ventet på meg og nå fant jeg ut at det passet å lese den.

Boka blir omtalt som en hybridroman og hva er nå det for noe?. Den har vel egentlig ikke noen gjennomgående handling men er en blanding av opplevelser til jeg-personen (henne selv? antagelig, for det meste, men kanskje ikke 100% - hva vet jeg) og refleksjoner hun gjør seg, noen ganger nesten i en essayistisk form. Men det er et gjennomgående tema og det er vann. Svømmeturer, ferier ved vann, fostervann, ubåten Kursk som er fanget under vannet. Vannet er både livgivende og livstruende.

Vi følger jeg - personen som forfatter, lærer, mor, stemor og ektefelle i noen faser av livet. Fødselen av hennes datter som mot slutten har blitt noen år. Også noen tilbakeblikk på hennes barndom gjennom noen bilder hun finner.

Hun blander også inn sitater og betraktninger rundt andre bøker. Jeg blir glad over gjensynet med Sommerboka av Tove Jansson fra Finland og Museum for betingelsesløs overgivelse av Dubravka Ugresic fra Kroatia.  Herta Müller og Nordal Grieg er også med og mange andre.

Dette høres nok nokså rart ut, og i begynnelsen lurte jeg nok også på hva hun ville med alt dette, men så lot jeg meg bare flyte med i bølgene. Da var det greit, og jeg kunne nok ha blitt der enda lenger. Fin bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar