onsdag 16. mars 2022

Dan Padavona: Her last breath

Jeg liker å lese krim av og til og det er alltid kjekt å finne nye forfattere. Denne romanen fant jeg på Amazon, den så ok ut etter anmeldelsene og det passet med noe jeg kunne lese på Kindle.

Thomas Shepherd er kommet tilbake til en liten by i staten New York etter 10 år som etterforsker i LA. Han er såvidt restituert etter en skade han fikk i en skuddveksling. Han får jobb som en av assistentene til  sheriffen i hjembyen sin. Her etterforsker han et brutalt drap på en prostituert, et drap som utvikler seg til en grotesk ugjerning utført av en psykopat. I begynnelsen tror politiet at dette er gjengkriminalitet, men etterhvert kommer drapsmannen nærmere Thomas selv og noen av hans nærmeste.

Thomas har kjøpt huset til den avdøde onkelen sin, en onkel som tok seg av ham når han kom på kant med foreldrene sine. Han blir godt kjent med naboene sine, Naomi og hennes datter Scout som er lam etter en bilulykke. Scout er svært datakyndig og deltar i et nettforum for amatørdetektiver, en ikke helt ufarlig aktivitet.

Thomas sin barndomkjæreste Chelsey er med og hun driver et privat etterforskningsbyrå og hennes aktiviteter kommer flere ganger på kryss av Thomas sin etterforskning.

Det er mange trekk av spenning i denne boka, men jeg synes det hele blir litt for forutsigbart. Vi skjønner jo at helten kommer til å klare seg, dette er den første av en serie bøker. Og til tross for en del groteske scener er det likevel noe feelgood over boka og da skjønner vi jo at de andre impliserte også vil klare seg. Intrigen blir for lettvint, vi regner med at det blir et forrykende oppgjør mot slutten som ender godt. Og slik blir det også. Men for all del, det er enkelte interessante vinkler underveis, bl.a. om aktiviteter på et nettforum og hva det kan føre med seg.

 På plussiden:

  • Thomas Shepherd er et greit bekjentskap med sine familieproblemer, sitt uavklarte kjærlighetsforhold og sine lette Asbergertilbøyeligheter.
  • Miljøet i den lille byen i det vinterkalde klimaet i «Upstate New York» gir en bra ramme for en dramatisk thriller som denne.
  • Noen av bipersonene er interessante og jeg regner med de dukker opp igjen i senere bøker, ikke minst Chelsey som har lidd av en alvorlig depresjon men likevel fremstår som tøff og selvstendig.
  • Vinklingen på nettforum synes jeg var bra og passer godt i tiden.

På minussiden:

  • Jeg er ikke så glad i psykopatiske monstere i krimbøker, du kan liksom skrive inn hvilken som helst ondskap i dem som gjør at de nærmest fjerner seg fra menneskeheten og mister sin troverdighet. 
  • Temaet «ridderen på sin hvite hest som skal redde verden og blir motarbeidet av sine kapitalistiske overklasseforeldre» er velbrukt og nokså forslitt.
  • Den fryktede tenåringen LeVars omvending til pusekatt var jo hyggelig, men litt for lettvint og ikke så troverdig.

 Amerikansk krim synes jeg vanligvis blir for mye action og våpen og for lite miljø, psyke og relasjoner, men et unntak er Liz Moore sin «Lang lysende elv», den synes går langt utenpå denne thrilleren. Grei nok tidtrøyte, men jeg har ikke inkludert Dan Padavona blant krimforfattere jeg følger med på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar