mandag 21. mars 2016

Ann Cleeves: Murder in my backyard




Denne boken er den andre Ann Cleeves skrev i Inspector Ramsay-serien. Jeg lastet den ned (full av entusiasme) etter å ha lest en av Ann Cleeves sine Vera-bøker. Boken er skrevet i 1991, det vil si før Internet, smarttelefoner og sosiale medier var en selvsagt del av enhver krimbok.

Boken er en grei, engelsk landsbykrim, ikke noe mer enn det. Oppklaringen er litt langsom og omstendelig, men jeg synes ikke det gjør noe, ofte er detektivens refleksjoner vel så interessante som raske innspill via mobiltelefoner og søk i databaser. Likevel blir boken er nokså enkel. Inspector Ramsay er en interessant nok karakter, og jeg synes jeg kjenner igjen noen sider ved etterforskningen som vi finner igjen senere i Vera-bøkene. Han kaster seg ofte inn i nye teorier og vinklinger. Oppklaringen kan virke rotete og går mer i spiral enn rett fremover, men dette fremstår mer som usikkerhet og svakhet enn som en metode.

Jeg synes det er svært tydelig at Ann Cleeves har vokst som forfatter. Bøkene fra Shetland og Vera-serien er mye mer komplekse både når det gjelder natur-, miljø- og personskildringer og også når det gjelder interessante intriger. Kanskje jeg sjekker ut en annen gang hvordan de siste bøkene om Inspector Ramsay er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar