fredag 28. oktober 2022

Katrine Marie Guldager: Kilimanjaro

Jeg har lest Guldagers novellesamling "København" for en del siden, jeg tror det var det første jeg leste av henne. Tittelen på denne henspeiler på hennes tidlige barndom, familien bodde i Tanzania fra hun var tre til hun var seks. Novellene beveger seg mellom Afrika og Danmark. I Tanzania opplever vi hvordan de hvite lever liv som er så totalt forskjellig fra hvordan de innfødte som jobber for dem lever, spesielt trer forholdet mellom en hushjelp og hennes (danske?) kvinnelige arbeidsgiveren tydelig frem i flere noveller. Eller kanskje vi heller skal snakke om mangel på forhold mellom to mennesker som bor under samme tak. I det hele tatt opplever vi i svært mange av novellene vanskelige relasjoner mellom mennesker, også i dem som foregår i Danmark. Det er noen tette og fine historier, svært ofte aner du konturene av et helt menneskeliv omkring de sidene som er nedtegnet. 

Likevel var jeg enda mer begeistret for "København", for den syntes jeg maktet å gi et liv til hele byen i tillegg til de mange fine historiene, det ble en ekstra dimensjon.

Katrine Marie Guldager har skrevet mange fine bøker som ikke er oversatt til norsk, men det er jo så enkelt å lese dem på dansk. Jeg har lastet ned flere som ebøker fra danske nettbutikker og leser dem på min Kindle. Hun har skrevet en hel serie om en familie i Køge, jeg tror jeg skal gå løs på den en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar