fredag 28. oktober 2022

Dorthe Nors: Kart over Canada

Jeg måtte jo bare låne en novellesamling med den tittelen, spesielt siden den starter med et sitat av Joni Mitchell fra "A case of you": 

On the back of a catoon coaster

In the blue TV screen light

I drew a map of Canada

Oh Canada

Jeg har alltid vært fascinert av Canada. Nå er det ikke så mye i disse novellene som hender i Canada men Canada er med, liksom Los Angeles, Boston, mange steder i Danmark og til og med en hytte i Norge. Det er ganske korte noveller, eller små historier. Ofte bare et kort glimt i et menneskeliv. Det finnes noveller som i seg selv nesten rommer en hel roman, slik er ikke disse. Det er heller snapshots av livet. Noen raser fort forbi, men det er også noen som får meg til å stoppe opp og tenke.  Jeg likte godt å lese boka og kan godt tenke meg å lese mer av Dorthe Nors.

Og jeg vil også lese mer om Canada.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar