fredag 19. mai 2023

Helene Flood: Terapeuten

En norsk krimforfatter jeg ikke har vært borti før. Boka har fått gode anmeldelser og er nokså hypet opp, så jeg ga den en sjanse.

Ekteparet Sara og Sigurd har et tilsynelatende idyllisk forhold. Sara er psykolog med kontor i den gamle villaen de har kjøpt seg. Sigurd er arkitekt og medeier i et arkitektkontor.

En morgen står Sigurd tidlig opp, kysser Sara farvel og drar på tur med gutta til Norefjell. Han ringer litt senere og tøyser med kameratene som holder på å bære ved. Utover dagen har Sara terapitimer med tre av pasientene sine. Hun regner med å høre mer fra Sigurd. Men Sigurd hadde ikke ringt fra Norefjell, kameratene ringer og etterlyser ham og ikke så lenge etter blir han funnet skutt i nærheten av familiens hytte på Krokskogen.

Sara får selvsagt etterforskningsteamet på døren og oppi all sin fortvilelse over Sigurds død må hun gjøre rede for seg selv og sine bevegelser. Hun merker at hun sannsynligvis er i søkelyset, kanskje til og med hovedmistenkt. Samtidig har hun ubehagelige opplevelser i huset - er det ubudne gjester? Er det noen som er ute etter henne?

Vi opplever denne historien helt og holdent fra Sara sin side, og etter hvert får vi mer og mer innblikk i hvordan forholdet mellom henne og Sigurd har utviklet seg etter at de ble kjærester. Det virker ikke lenger som det varme og stabile kjærlighetsforholdet vi fikk inntrykk av i begynnelsen.

Intrigen blir gradvis avdekket med forgreninger både til Saras profesjon og til den nære familien. Ikke helt som jeg hadde tenkt meg, men heller ikke helt overraskende.

Jeg synes styrken ved boka er skildringen av Saras situasjon, hvordan hun føler seg mer og mer trengt inn i et hjørne. Det var nok av spenning selv om det på ingen måte er noen actionroman. Men jeg synes beskrivelsen av Saras profesjon ikke holder helt mål. Hun fremstår som usikker og det virker som hun mangler livserfaring og menneskekunnskap til å gjøre den jobben hun gjør, og hun har veldig få pasienter. Dette kan umulig være realistisk.

Jeg hadde nok ikke gitt den terningkast 6, men kanskje 4?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar