tirsdag 28. november 2023

Helle Helle: Hafni forteller

"Hafni forteller" er tittelen på boka, og første setning i boka er "at hun skal skilles", dvs den utgjør andre del av setningen. Hafni legger ut på en rundtur i Danmark - Sjælland, Fyn, Langeland, Als var det flere? Og hun forteller fra turen til en venninne hun ikke har sett på 14 år. Men i  mesteparten av boka er det forfatteren som forteller. 

Hafni er i slutten av 40-årene og det er ikke helt klart hvorfor hun skal skilles. Jeg får inntrykk av at hele ekteskapet har vært et feilgrep men at Hafni bare har latt det skure og gå inntil nå.

Hun har noen vage ideer om hvor reisen skal gå, men underveis lar hun seg gjerne lokke inn på sideveier og blindspor. Hun legger seg inn på de hoteller hun kommer over og det handler mye om mat og om alkohol. Hun er åpen for kontakt med mennesker hun møter på sin vei, men hun er ikke akkurat ute etter sex. Det er ikke godt å si hva hun er ute etter.

Hafni var en biperson i romanen "de", en av de nærmeste venninnene til hovedpersonen.  Bob  (kjæresten til hovedpersonen i "De" og fra boken om ham) dukker også opp, såvidt. Kan hovedpersonen i "De" være venninnen  som hun forteller til? Men jeg klarer uansett ikke å se betydningen av disse sammenhengene. For meg ser det  ut til at boka handler om en kvinne på vei mot full oppløsning, men oppløsning fra hva og mot hva? 

Hafni er i alle fall opphengt i hva folk tenker om henne, hun kommer stadig tilbake til historier om tilfeller der hun muligens har kommet i skade for å såre eller irritere noen på grunn av noe som hun har sagt. Og så er det en del avsnitt som lekser opp hvordan man opptrer eller utfører huslige eller andre sysler. Som om det er svært viktig å gjøre alt 100% korrekt. Er det et slikt liv Hafni kommer fra? 

Boka er blitt rost opp i skyene, selv er jeg litt lunken. Men det kan  komme av at jeg leste den nokså stykkevis og delt, og med Helle Helle's minimalistiske stil kan det godt hende at det er mye jeg ikke har fått med meg. Jeg liker ellers godt Helle Helle's bøker - jeg tror nok jeg skal prøve meg på en lesning nr. 2.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar