tirsdag 14. november 2023

Ann Cleeves: The Rising Tide

Jeg synes TV-episodene om Vera etter hvert begynner å gå på tomgang. Slik er det ofte når TV-selskap begynner å lage egne episoder basert på populære kriminalromaner. De har rett og slett ikke gode nok manusforfattere. Men Ann Cleeves har fortsatt grepet i denne siste boka med Vera i hovedrollen. 

Vi er på Lindisfarne eller Holy Island som den også kalles, øya utenfor Northumberland som er landfast bare ved lavvann. Øya med det berømte klosteret som ble overfalt av vikinger i 793. I dag blir øya oversvømt av dagturister, men er ellers et nokså rolig sted for de knapt 200 innbyggerne. I boka møtes en gruppe eldre mennesker her hvert 5. år. Dette har de gjort siden siste år på skolen. Men en av deltakerne blir funnet hengt om morgenen etter samlingens høydepunkt. Alt tyder på selvmord, men jeg har ennå ikke lest om noen som har tatt livet av seg på denne måten i en kriminalroman og jeg røper vel ikke for mye når jeg sier at den endelige konklusjonen er mord.

Så er det også andre spesielle dødsfall knyttet til denne vennegjengen - for svært lenge siden var det en av deltakerne som kjørte på land etter en opphetet diskusjon. Tidevannet kom strømmende og hun ble funnet druknet dagen etter.

 Vera og hennes medhjelpere Joe og Holly får nok å gjøre på Lindisfarne og det blir mye gammel historie å nøste opp i. Det har vært både ekteskap og skilsmisser i og rundt vennegjengen, og en av dem holder nå sammen med en av Veras overordnede, noe som ikke gjør etterforskningen lettere. Og før saken er løst skal det skje dramatiske hendelser som vi ikke aner følgene av.

Jeg synes historien er godt lagt opp. Vi møter gode, troverdige personer med tilknytning til en felles fortid (fra 70-tallet) som i alle fall jeg kan kjenne meg igjen i. Miljøet på Lindisfarne blir skildret slik at jeg synes jeg ser disse trange gatene og de grå, gamle engelske steinbygningene. Om det stemmer med virkeligheten aner jeg ikke - jeg har såvidt vært der selv som dagturist på sommeren for over 30 år siden. Håper ikke Ann Cleeves legger Vera på Hylla slik hun har gjort med Jimmy Perez!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar