torsdag 30. januar 2020

A.J. Kazinski: Drømmetyderens død


Drømmetyderens død

Dette var en av de kriminalromanene som dukket opp som ledige på Bookbites når jeg skulle på reise og jeg var ute etter en god krim. Den andre jeg lånte var en skuffelse, men det var ikke denne.

Niels Bentzon er gisselforhandler hos Københavnpolitiet og blir innkalt da en nabo til psykologen Evelyn Heiberg melder fra om et mulig overfall. Når han kommer sammen med teamet finner de Evelyn Heiberg død, forbryteren har søkt tilflukt på loftet og under jakten på forbryteren blir Niels alvorlig skadet i en eksplosjon.

Det kommer snart frem at Evelyn jobbet med drømmetydning. De finner noe som de tror er nedtegnelser fra drømmene til en klient som Evelyn skulle treffe, og så er vi igang med en rekke nokså fantasifulle spor. Niels engasjerer seg i saken som ellers faller utenfor hans spesialfelt for å ha noe annet å tenke på enn hans kone, astrofysikeren Hannah Lund. Hannah har nettopp fått dødsdommen, hun har ignorert symptomene fra den alvorlige kreftsykdommen altfor lenge og nå har hun bare uker igjen. Hun beslutter å reise til en selvmordsklinikk i Sveits og tar farvel med Niels og barna.

Niels oppdager at saken kan ha forbindelser til en av Carl Jungs etterfølgere i Zürich, og siden Hannah er der går hun med på å ta kontakt med vedkommende. Hannahs opplevelser i Zürich og etterhvert Wien og Sarajevo blir en ab bokas parallellhistorier. Men vi har også en annen historie i Sarajevo som starter i 1984 der den bosnisk-serbiske Daro har påtatt seg noen oppdrag som leiemorder.

Etterforskningen i Danmark blir dramatisk nok, vi treffer på sjeldne, livsfarlige ulovlig importerte edderkopper, innbrudd på et laboratorium for ekstremt smittefarlige virus og et nesten fornøyelig besøk i fristaden Christiania.

Det er ikke noe poeng å gi mer informasjon om handlingen, men det er mer enn nok dramatikk, forfatterne nekter seg absolutt ingenting men jeg er ikke igrunnen så veldig opptatt av hvor sannsynlig dette er. Jeg synes historiene er godt fortalt, det dukker opp flere interessante filosofiske spørsmål rundt liv og død, noen artige eksempler på tallmagi får vi også med. Intrigen er om ikke veldig sannsynlig så absolutt sammenhengende, personenes handlinger har en tydelig logikk og så synes jeg rett og slett det er drivende spennende hvordan dette vil ende, vil forfatterne klare å samle alle trådene som er lagt ut? Og det synes jeg de får til. Helten er jo i overkant super, men han er også svært sårbar så jeg bestemmer meg for å tro på ham. Jeg leste boka i et strekk for jeg måtte jo vite hvordan det gikk.

Jeg tror nok jeg skal klare en bok til fra dette forfatterparet, det må bli oppfølgeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar